Pengeu-hi les vostres experiències en l'ús de les tecnologies educatives

Curs 2007-2008

divendres, 22 de febrer del 2008

Núria Borràs: la creació d’un bloc

Títol: Dit i fet

Nivell: 1r d’ESO
Tema: Gèneres periodístics
URL: http://hipolit.xtec.cat/blocs/diti
Plataforma: http://blocs.xtec.cat
Objectius:
  • Treballar amb l’alumnat alguns gèneres periodístics.
  • Utilitzar el bloc com a plataforma d’intercanvi d’informació entre alumnes i entre alumnes i professora.
  • Configurar un espai de creació i reflexió de continguts
Desenvolupament del treball

Treball amb 20 alumnes de 1r d’ESO que cursen una assignatura optativa anomenada “Vull ser periodista!”, i que organitza el departament de Llengua Catalana de l’institut. La primera activitat plantejada és el desenvolupament d’una WebQuest anomenada “Al filo de la noticia”, la tasca de la qual és l’elaboració d’un suplement monogràfic d’un diari sobre un assassinat. Els alumnes han de construir una mena de reportatge sobre el crim que consti de:
  • La notícia sobre els fets amb el titular corresponent.
  • Les entrevistes als amics, familiars...
  • La fitxa policial de l’agressor o agressors.
  • L’informe forense sobre el cadàver de la víctima.
  • Un àlbum fotogràfic sobre el lloc dels fets, els implicats...
La WQ es realitza en grups de cinc o més alumnes on cadascú desenvolupa un rol (redactor, entrevistador, fotoperiodista...). Cada grup s’haurà de posar d’acord per tal de bastir una història coherent i a partir d’aquí cada membre del grup haurà de començar a treballar per tal d’aportar la seva feina a la resta de companys.
El bloc servirà perquè els alumnes hi pengin els seus treballs a mesura que els van fent, primer els individuals i després els col·lectius de manera que es pugui anar fent el seguiment del treball i l’avaluació tant individual com de grup. A banda d’això, el bloc també ha de ser un espai de reflexió on els alumnes puguin fer comentaris sobre allò que estan fent ells mateixos i sobre la feina dels altres, sempre des d’un punt de vista constructiu.
Bloc restringit, és a dir, només se’n visualitza la pàgina amb l’article de presentació i la professora, com a administradora del bloc, decideix a qui dono entrada i a qui no, de manera que l’espai resta salvaguardat de possibles comentaris ofensius i és més un espai íntim que comparteix amb l’alumnat.

Referències

  • “XtecBlocs: perquè l’aula vagi més enllà del clos” http://blocs.xtec.cat/files/2007/11/xtecblocs.pdf
  • Vídeo tutorial: http://blocs.xtec.cat
  • “La escritura con weblogs” http://www.eduteka.org/Weblogs1.php